الأربعاء، 14 سبتمبر 2011

زملكاوية اصيلة ( بمناسبة المئوية )





متهيأ لى نفك شوية و نطلع عفريت السياسة اللى راكبنا ده


النهاردة هاجاوب على سؤال تقريبا باتسأله باستمرار و رغم انى جاوبت عنه كتيررررررررر الا انى بارجع اتسأله تانى فكان لازم اعرفكم السبب


هو انتى بجد زملكاوية !!!!!!!!!!!!! ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


اه انا زملكاوية و فرحانة و فخورة كمان بالعند فيكم انى كده

و بحب اعلن قدام الناس كلها زملكاويتى


يعنى لو كنت ماشى فى الشارع و لقيت انسة محترمة بتوقفك و تقولك عمو عمو انا زملكاوية ثق انك واقف قدام دوشة

فريقى يا ناس و بحبه

صحيح انا ما دخلتش النادى قبل كده و لا معلقة علم الزمالك فى اوضتى

ده انا حتى عمرى ما حضرت ماتش فى الاستاد

ده غير انى ما بادعيش انى علاء صادق و ان معلوماتى الكروية قوية اوى ده انا حتى زمان ما كنتش اعرف يعنى ايه اوف سايد و لا بيتحسب على اساس ايه اصلا لحد ما اخويا فهمنى و الحمد لله بعد ما ابتديت العب معاه بلاي ستيشان غصب و اقتدار حصلت لى طفرة فى معلوماتى التحكيمية


الزمالك بقى ... فريقى و بحبه


و بفرح جدا لما بنكسب و زغروطتى بتجيب اخر الشارع بعد كل جول

و بابقى فى منتهى الحزن يوم ما نخسر

و علشان محدش يفكر انى واحده ساذجة و يجيى لى و النصاحة قاتلاه و يقولى برضه مش هاتاخدوا الدورى السنة دى كمان

هقوله يا عم الرخم احنا نحسنا خلاص

اه و ربنا


و انا فاهمة كويس ان لو جبنا ميسى و كاكا و كريستيانو رونالدو مع بعض برضة ممكن ما ناخدش الدورى


عااااااااااااااادى و لا يفرق معايا فى اى حاجة برضة هفضل اشجعه


يشيلوا حسام يحطوا المعلم


يمشوا شيكا يجيبوا احمد حسن


برضة هاشجع الزمالك


اصل الموضوع تاريخ يا جماعة


و علشان تفهموا اكتر ارجعوا معايا شوية بالذاكرة لورا اه كمان .. كمان .. كمان .. كمان


لا مش اوى كدة ده كدة ماما و بابا لسه بيلبسوا الدبل اطلعوا قدام هبابه


ايوة اركن هنا هو ده


ركلة البداية


اولا لازم تعرفوا ان اصعب حاجة على اى طفل انه يطلع فى بيت غير مستقر

صدقونى الموضوع ده عذاب

بيت فيه انشقاقات و اختلافات

مفيش فيه اى لغة حوار مشتركة او اى قدر بسيط من التفاهم

للاسف ده كان بيتنا

تخيلوا معايا كده

طفلة بتفتح عينيها على زعيق و خناق و تهديدات بالطلاق

عايزين ايه من بيت فيه اب زملكاوى و ام ربنا يعفى عنها اهلاوية

اعمل انا ايه فى الجو ده

ازاى احدد هابقى فى صف مين

مين الظالم و مين المظلوم

بحب الاتنين و مش عايزة اخسرهم

بس الموضوع ده بالذات مفيهوش حل تالت

يا ابيض يا احمر

اللون البهتان بتاع الفراولة ام لبن ده ما نعرفوش

كان لازم اقول كلمتى

و لانى عارفة ان صوتى امانه فقررت اعطيه لمن يستحق

مشيت على الفطرة و لقيت قلبى بيهفهف مع العلم الابيض

الكورة تروح يمين قلبى يجرى وراها يمين

تيجى شمال يفُط وراها شمال

تيجى فى العارضة احسها ضربت فى نافوخى

تدخل جول يبقى يا سعدى و يا هنايا

المهم

بما انى بنت ابويا فكان الطبيعى ان الصراع اللى جوايا يتحسم بدرى بدرى

و بقيت زملكاوية

و زى اى طفلة ابويا يقوم يهيص اهيص معاه

يقول جول

انا اجرى فى الشقة كلها

هيه هيه هيه جول جول

يزعق و يقول حكم مرتشى و قابض

اقوله هو مزعلك يا بابا يقولى اه

اخبط التليفزيون باى حاجة تيجى فى وشى

الله مش بينرفزوا ابويا و بعدين كنت خايفة عليه الراجل كان عنده السكر

المهم بقيت لازقة لبابتى دايما فى كل ماتش

و بالتالى حبيت الزمالك

و لما ابتديت اكبر اكتر ابتدى حبى يكبر معايا

و سمعنى سلام حبك اصيل و كفاية انه اتولد جوايا يا زمالك يا قلبى يا حتة من كبدى

المهم

الموضوع ده عمل مشاكل بينى و بين الماما

بقت تتعمد تذاكر لى ساعة ماتش الزمالك

و انا ابدا دماغى و الف فردة بنى شمال من غير رباط انى اشوف الماتش

و طبعا بابتى فى صفى و تتحرق المذاكرة هى يعنى هاتطلع هدى شعراوى و لا نبوية موسى ما تسيبيها فى حالها

و بما اننا فى بيت الحكم فيه دائما و ابدا ذكورى كانت بتتحرق المذاكرة

الكارثة كلها كانت بتبقى فى ماتشات الاهلى مع الزمالك و خصوصا بعد ما اخويا اتولد حيث انه اتولد اهلاوى

ماما الله يسامحها بقى عملت للواد غسيل مخ من و هى بترضعه

طلع زيها بيحب النادى الاهلى هى تقريبا خافت تبقى اقلية و نطردها من الشقة فاخدت اخويا فى صفها

بس على مين انا صفى كان فيه الراس الكبيرة الله يرحمه

انا مش قادرة انسى يوم اول ماتش اهلى و زمالك بعد ما اخويا كبر شوية و ابتدى يعرف يشجع و طلع له حس و بقى بيزعق لما الكورة تطلع اوت

ساعتها البيت كان هايتخرب بجد و حقيقى

ده كان حتة يوم كان هايقف على الطلاق او طرد اخويا من البيت


بس الحمد لله اولاد الحلال لقوا الحل و قدروا يقنعوا اخويا و بابا


اه زى اى بيت مصرى اصيل جبنا عدد 2 تليفزيون و ساعة الماتش كنا بنفصل القوات عن بعض انا و بابايا فى اوضة و الماما و اخويا فى اوضة


و كنا ساعة الماتشات ما نعرفش بعض يعنى لو حد فى المعسكر الابيض بيموت محدش يسأل عنه من المعسكر الاحمر


طبعا بعد موت بابا الله يرحمه الوضع اختلف و استولوا على التليفزيون الكبير يتفرجوا فيه على ماتشات الاهلى


بس الحمد لله محدش قدر يأثر عليا او يغير انتمائى الكروى


و انا من هذا المزنق احب اقول لبابتى حبيبى و لكل الزملكاوية ان كل المغريات الفظيعة و الضغوط الرهيبة اللى اتعرضت لها علشان اسيب الزمالك ما أثرتش فيا فسوة و انى لازلت باقية على العهد و الله على ما اقول شهيد


الله ... الوطن ... الزمالك ... السمك .. الجبنة النستو .. المشمش .. البرتقال



هناك تعليق واحد:

  1. يا ريت برده تحطي الجبنة الرومي في اولوياتك طعمها حلو اوي :)
    امضاء اهلاوية مش متعصبة خالص

    ردحذف