الأحد، 6 يناير 2013

جنازة بطار و لا قعدة الراجل فى الدار




- كريم 


= ايوه يا بابا
 

- اسمها ايوة برضه

= اسف نعم يا بابا 
 

- رايح فين؟


= رايح الجامعة 
 

- ليه؟

= علشان المحاضرات طبعا يعنى هاروح ليه!!
 

- و عندك ايه النهاردة؟
 

= نعم !!!
 

- نعم ايه عندك محاضرات ايه ؟
 

= عندي محاسبة
  

- و فين كتاب المحاسبة بقى ؟
 

= كتاب ايه يا بابا 
 

- الكتاب يا ابني بتاع المحاسبة
 

= لا مش معايا للأسف
 

- ليه ان شاء الله ؟ انت مش واخد مني اول السنة فلوس قد كده على حس الزفت الكتب
 

= حصل بس احنا ما بنروحش الجامعة بكتب يا بابا
 

- اومال بتروحوا بايه ؟
 

= بالمترو
 

- بتقول ايه سمعني كده
 

= ما بقولش يا بابا بقول لحضرتك اننا مش بنحتاج الكتاب فى المحاضرة
 

- طب و محاضرتك دي الساعة كام ان شاء الله؟
 

= كمان نص ساعة بالظبط و حضرتك كده مأخرني و الله
 

- و الله انا مأخرك لكن لو كان جالك تليفون دلوقتي ما كنتش اتعطلت مش كدة
 

= ايه يا بابا الحجج الفكسانة دي ما الموبايل فى جيبي اللي عايز يكلمني هايكلمني 
 

- فكسانة !!!!! و ايه فكسانة دي كمان يا استاذ كريم
 

* يووووووووووووووه يا مختار انت مش لسه عامل نفس الكمين ده للبنات الصبح
 

= يا ماما الحقيني ده ناقص يقولي طلع بطاقتك
 

- تلحقك من ايه هو انا بعذبك
 

= يا بابا ابوس رجلك عندي محاضرة 
 

- يا ابني هو انا منعتك من الخروج انت بس قولي هاتخلص امتى و هاترجع البيت الساعة كام اقولك على حاجة خش هاتلي جدولك من اوضتك و امشي
 

= يا نهار اسود جدول ايه اللى هادخل اجيبه
 

* يا مختار حرام عليك سيب الواد يمشي 
 

- مش هايمشي الا لما يقول هايرجع امتى و بعدين انتى مالك اصلا ادخلي المطبخ علشان هامشي الواد ده و جاي وراكي علشان عايزين نصبنه و نرص الحلل علشان رصة امبارح ما كيفتنيش و انا بشوفها الصبح
 

* رصة ايه اللى ما كيفتكش
 

= انتوا كنتوا بترصوا حلل و لا حجارة يا ماما
 

* اتنيل انت اخرس هو انا ناقصاك و بعدين مين اللى هايصبن المطبخ ؟ حسنية جاية يوم الخميس و هى اللى هاتعمله
 

- لا حسنية مين اللى هاتعمله انسي الكلام ده خلاص من هنا و رايح انا و انتي اللى هانعمل كل حاجة 
 

* احنا ازاى بس و امتى ما انت عارف اني بارجع من الشغل مهدودة و لا انت عايزني يوم الاجازة يتهد حيلي فى الشقة
 

= يا بابا ممكن انزل بقى 
 

- يا ابني اصبر متسربع على ايه
 

= يا بابا المحاضرة
 

- يخرب بيت المحاضرة اللي هاتجننك خلاص غور بس قولي هاترجع امتى
 

= الساعة 11 
 

- ازاي هاتنزل 10 و ترجع 11


= 11 بالليل يا بابا
 

- يا نهارك اسود ليه ؟ و هاتتغدا امتى 
 

= غدا ايه ؟ يا ماما ما تقولي له حاجة
 

* يا مختار ارحم الواد بقى و سيبه ينزل . انزل يا كريم 
 

- ينزل يروح فين ما هو دلع سيادتك فيه اللى عامل فينا كده
 

= دلع ايه ؟ ايه افلام المقاولات دى يا بابا هو انت كنت ظبطتني باضرب
 

- بتضرب مين ؟
 

= مفيش يا بابا سيبني بقى و ليك عليا لما ارجع ابقى اعملك كل اللي انت عاوزه 
 

- ماشي يا كريم انزل و لما ترجع ليا تصريف تاني معاك
 

و انتى بقى قدامى على المطبخ
 

* كان يوم اسود يوم ما طلعت معاش مبكر
 

- بتبرطمي تقولي ايه يا صفاء
 

* بقول كان يوم اسود يوم ما طلعت معاش مبكر
 

- اه باحسب

هناك تعليقان (2):

  1. ههههههههههه... احنا جربنا المعاش المبكر والوضع استدعى تدخل قوات الامم المتحدة لفض الاشتباكات
    وحشتنا دوشتك يا دوشة... توووووحفة:)

    ردحذف
  2. عثثثثثثل يا دوشتى
    أنا نوارة (قهوة كتكوت يا بنوتة)
    بجد ربنا يسعدك ويُضحك سنك
    ويباركلك فى موهبتك
    فطست ع روحى مالضحك
    عيشتينى الحالة بحقيقى وكأنى مش كنت بقرأها ~!!
    بحبك فى الله يا دوشتى ..
    زيدينـــــــــــــا (*_* )

    ردحذف